Khamis, 12 Mei 2016

Pokok Cemara Di Dalam Paru - Paru

Sekumpulan pakar bedah Rusia terkejut apabila membedah seorang lelaki yang berfikir dia mempunyai ketumbuhan (TUMOR) di dalam paru-parunya.




Pokok cemara telah ditemui pokok dalam paru-paru lelaki itu oleh pakar bedah yang menjalankan pembedahan ke atasnya kerana disyaki kanser. Pokok tersebut berukuran 5 cm, telah ditemui oleh doktor Rusia apabila mereka melakukan pembedahan ke atas Artyom Sidorkin, 28, bagi menghapuskan apa yang mereka fikir adalah tumor.
                                                                
X-ray yang  menunjukkan pokok cemara tumbuh di dalam paru-paru seorang lelaki berusia 28 tahun itu. Doktor pada mulanya percaya ia adalah tumor. Kakitangan perubatan percaya bahawa Encik Sidorkin entah bagaimana telah termakan biji pokok tersebut, yang kemudian tumbuh menjadi pokok cemara kecil di dalam paru-paru. Encik Sidorkin mengadu kesakitan yang teramat di dadanya dan berlaku batuk berdarah. 

Artyom Sidorkin


Doktor yakin dia mempunyai kanser "Kami 100 peratus pasti. Kami melakukan X-ray dan mendapati apa yang kelihatan betul-betul seperti tumor. Saya telah melihat beratus-ratus  kali sebelum ini, jadi kami mengambil keputusan melakukan pembedahan. "kata pakar bedah Vladimir Kamashev dari Izhevsk dalam Ural. 
                                      
Sebelum mengeluarkan sebahagian besar daripada paru-paru manusia, pakar bedah telah melakukan kajian dan siasatan keatas sampel tisu yang diambil.

Pada masa itu, Dr. Kamashev tertanya - tanya "Saya fikir saya sedang berkhayal. Saya memanggil pembantu saya untuk melihat dengan lebih dekat. Datang dan tengok ini - kami mempunyai pohon cemara di sini. Dia mengangguk terkejut. Saya berkelip tiga kali kerana saya pasti saya telah melihat sesuatu."



Mereka percaya batuk berdarah disebabkan oleh jarum pain kecil tercucuk kapilari darah. Ini mengakibatkan kesakitan yang teramat dihadapi oleh Encik Sidorkin.

"Tetapi secara jujurnya saya tidak merasa apa-apa objek asing di dalam saya. Saya amat lega ia bukan kanser.kata Encik Sidorkin.

Laporan ini muncul dalam tabloid popular Komsomolskaya Gazeta, dan diterbitkan oleh Rusia Novosti perkhidmatan berita.

Rujukan:
DailyMail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...