Khamis, 21 Julai 2016

Tugu God of War di Cina

Tugu yang paling besar telah menarik perhatian ramai dan keseniannya telah memberi perasaan kemegahan dan kehebatan Guan Yu.




Tugu ini ialah Guan Yu, seorang jeneral terkenal dalam sejarah China dalam novel Romance of the Three Kingdoms dan Three Kingdoms cereka. 


Tugu seberat 1320 tan, (mengandungi 4000 jalur gangsa), setinggi 58 meter di Bandar raya Jingzhou, pusat wilayah China Hubei telah menarik perhatian ramai dengan seni yang amat unik dan teliti di setiap sudut. 


Arca ini direka oleh Han Meilin, seorang seni yan telah terkenal dengan reka bentuknya maskot Olimpik Beijing 2008 , dan tugunya begitu besar  malah ada  8,000sqm muzium di dalamnya!






Guan Yu boleh dipertikaikan satu daripada jeneral-jeneral paling berani dan terkuat Liu Bei. Seorang pahlawan berkuasa dengan fikiran rajin belajar, dipuji sebagai seorang lelaki yang boleh membelah kecai atau menyibak  "beribu-ribu tentera dengan senang." Janggut dijaga dengan baik dia terkenal , dan dia menggelar "Beautiful Beard" oleh teman-teman sebayanya.


Senjata yang diguna seumur hidupnya ialah Naga Hijau Bilah Bulan Sabit (Naga Hijau Bilah Bulan Sabit), senjata lagenda yang digunakan oleh beliau. Senjata tradisional Cina yang dinamakan guandao



Adakala nama sentaja itu ialah Bilah Fros Adil (Frost Fair Blade), datang dari idea semasa sedang berlawan dalam salji, bilah secara berterusan mempunyai darah di atasnya; darah membekukan dan membuat satu lapisan fros dibilah.


Tugu Guan Yu ada juga di tempat lain yang masih popular tempat itu.

Pada 2009, sebuah patung Guan telah ditegakkan dalam kampung halaman Changping,  di wilayah Shanxi. Yang itu mengukur 61m tinggi , termasuk sebuah tapak tinggi 19m. 





Di  Cyuanji Temple juga ada patung Guan yg dibina oleh 1896.





Rujukan:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...