Isnin, 6 Jun 2016

Pokok Berdarah

Biar betul pokok ini keluar darah? Macam darah manusia. Ngerinya tengok. Betul ka pokok ini berhantu?



Hahaha....jangan tertipu. Pokok ini bukan keluarkan darah, dia keluarkan cairan (sap) merah. Macam pokok getah, kalau torehkan batang pokok itu, ia keluarkan cairan putih itu, bukan susu.



Dracaena cinnabari, atau Socotra Dragon Tree atau Dragon Blood Tree ,ialah pokok Naga yang berasal dari Socorta, timur Tanduk Afrika dan selatan Arabian Peninsula,  salah satu pulau dari 4 pulau di Laut Indian.  Pulau sangat terpencil dan satu pertiga kehidupan tumbuh-tumbuhannya didapati tidak ada tempat lain di planet ini.




Pokok-pokok jernang ialah satu spesies tersendiri dan pokok naga asli yang lambat  tumbuh kepada kepulauan Socotra dari tanduk Afrika. Resin/damar merah ini terkenal dan ia dirembes keluar dari kulit kayu balak selepas mencederakannya. Sama seperti pokok getah.





Resin merah yang digunakan untuk berubat dan pewarna serta maklumat ujikaji tentang pokok ini, telah dicatatkan oleh tamadun purba Greece dan Rom. Ia terus untuk digunakan dalam ubat, pewarna,memvarnis dan meradang kepada hari ini

Resin Jernang / Dragon's Blood Red Rasin

Kelebihan:
  • Jernang (Dragon's Blood) digunakan sebagai satu perangsang dan abortifasien (agen penggugur).
  • Akar menghasilkan satu resin gam, digunakan dalam berkumur air sebagai satu perangsang, astringendan dalam ubat gigi. 
  • Akar digunakan dalam  reumatisme (sengal tulang, pirai) ,daun untuk carminative (satu ubat yang melegakan kesenakan).



Jernang telah digunakan sebagai satu sumber varnis untuk abad ke-18 orang Itali pembuat biola. Ia juga digunakan sebagai ubat gigi pada abad ke-18Kini masih digunakan sebagai varnis untuk violin-violin dan untuk fotoukiran.



Penduduk tempatan bandar raya di Pulau Socorta, penggunaan resin jernang sebagai semua ubat. Mereka gunanya secara umum penyembuhan luka, sebagai satu pembeku, ubat untuk cirit-birit, untuk penyakit-penyakit disenteri, untuk merendahkan demam. Ia juga menyangka ulser dalam mulut, kerongkong, usus dan perut.

Resin merah jernang digunakan tujuan keagamaan dalam nasib malang Amerika,sihir rakyat Afrika-Amerika , dan voodoo New Orleans. 


Resin jernang ini juga digunakan sebagai dupa/setanggi membersihkan satu ruang entiti-entiti negatif atau pengaruh. Ia mencampak resin merah kepada mangsa yang kena gangguan atau pun  campak di air.

Gambar hiasan 

Resin ditambah kepada dakwat merah untuk membuat "Blood Ink Dragon", yang digunakan untuk mengukir meterai sakti dan tangkal-tangkal(talismans).



Rujukan:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...