Jumaat, 22 April 2016

Kucing Tidak Boleh Rasa Manis

Sebahagian saintis telah lama mengesyaki bahawa kucing, binatang karnivor, ialah haiwan yang "buta manis." Sekarang terdapat bukti-bukti: Kucing tidak ada reseptor untuk kemanisan. Penemuan ini telah membuka mata semua orang dan bagaimana ia berkembang. Ia mungkin juga membantu para pengeluar produk makanan kucing yang kucing-kucing malah sakit boleh makan.




Vertebrata (Binatang bertulang belakang) semua mempunyai lidah, jumlah deria rasa berbeza oleh setiap spesies. Kepekaan rasa untuk satu spesies bergantung kepada berapa deria rasa yang ia ada. Burung umumnya mempunyai deria rasa sangat sedikit. Contohnya, ayam hanya kira-kira 30. Manusia, sebaliknya, mempunyai kira-kira 10,000.



Tetapi herbivor seperti lembu telah menewaskan manusia. Lembu mempunyai sekitar 25,000. "Herbivor mempunyai begitu banyak deria rasa kerana mereka perlu berkebolehan memberitahu jika suatu tumbuhan tertentu mengandungi toksin-toksin berbahaya," menurut Dr. Susan Hemsley, profesor sains veterinar di Universiti Sydney.



Tetapi pemenang sebenar yang deria rasa  ialah ikan keli, lazimnya mempunyai lebih daripada 100,000 tunas rasa yang membariskan badan mereka dan dipusatkan sekitar mulut mereka. Ikan keli mempunyai deria rasa maju yang kritikal kerana mereka memburu dalam air berkeladak (murky water) di mana jarak penglihatan rendah.


Evolusi Rasa

Tetapi rasa bukan sahaja bergantung pada berapa banyak deria rasa. Sekalipun kucing mempunyai beribu-ribu deria rasa daripada manusia, mereka masih tidak akan dapat rasa kehadiran gula kerana mereka tidak perlu keupayaan itu untuk hidup.

Dalam syarat-syarat evolusi, binatang telah menggunakan rasa untuk menentukan jika makanan itu selamat dimakan. Jika rasanya teruk pada umumnya menunjukkan satu bahan kemungkinan berbahaya manakala jika rasanya enak menunjukkan makanan mudah hadam.

Kebanyakan lidah mamalia mempunyai reseptor perasa, protein yang terikat akan bahan-bahan baru dan memberi isyarat kepada otak, yang mentafsirkan sensasi sebagai rasa. Tetapi bukan semua binatang mempunyai spektrum rasa yang luas. Contoh manusia menikmati lima jenis deria rasa (mungkin enam): masam, pahit, masin, umami (seperti daging 'meatiness') dan manis (serta mungkin lemak 'fat').

Reseptor rasa manis terdiri daripada pasangan protein yang dihasilkan oleh dua gen dikenali sebagai Taslr2 and Taslr3. Bagaimanapun , kucing tidak ada 247 pasangan bes asid amino yang membentuk DNA Taslr2, jadi kucing tidak dapat merasai manis.

Bila bekerja dengan betul, dua gen membentuk pasangan protein dan apabila sesuatu manis memasuki mulut, info dikejarkan kepada otak, kerana kemanisan ialah satu tanda kayanya karbohidrat. Hasilnya, ia tidak kod untuk protein sesuai, ia tidak mewajarkan nama gen (hanya gen palsu 'pseudogene'), dan ia tidak membenarkan kucing merasai manis. "Mereka tidak rasa manis sebegitu," kata Joe Brand, biokimia dan pengarah sekutu di Monell Chemical Senses Center di Philadelphia

Tetapi kucing bukannya satu-satunya makhluk yang tidak mempunyai keupayaan ini.

Penyelidik di Pusat Chemical Senses Monell mendapati bahawa sebagai tambahan kepada kucing dan saudara-saudara liarnya seperti singa dan harimau, karnivor lain juga mempunyai mutasi genetik yang membuat mereka tidak dapat rasa manis, termasuk ikan lumba-lumba dan singa laut.






Untuk omnivor seperti anjing, gen ini masih ada kerana kemanisan adalah tanda karbohidrat, sumber makanan yang penting bagi haiwan yang memakan tumbuh-tumbuhan.



Kerana kucing adalah karnivor, reseptor kemanisan tidak perlu untuk terus hidup. Walau bagaimanapun, kucing dapat mengesan rasa pahit, yang membantu mereka mengelakkan daging tengik.

Kucing juga boleh rasa sesuatu yang manusia yang tidak boleh: adenosina trifosfat, molekul yang membekalkan tenaga kepada setiap sel. (Ia hadir dalam daging, itulah sebabnya kucing boleh merasainya. Mereka perlu daging, Bukan manis.)


Kucing dan anjing juga mempunyai tunas rasa khas yang ditala untuk air. Pengertian ini terletak di hujung lidah, bahagian yang bersentuhan dengan air semasa minum. Walaupun kawasan ini lidah sentiasa bertindak balas kepada air, ia menjadi lebih sensitif apabila haiwan itu makan sesuatu yang masin dan keperluan untuk mengunakan air. Ini berguna untuk haiwan yang memakan banyak daging, yang mempunyai kandungan garam yang tinggi.



Perhatian:
Untuk membuat kucing anda sihat, jangan bagi makanan bergula. Walaupun gula tidak toksik kepada kucing, ia boleh menyebabkan kegemukan dan berpotensi kencing manis dan obesiti.

Mari kita saksikan bagaimana anjing atau haiwan yang seumpama dengannya minum air dengan lidahnya:


Untuk rujukan:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...