Rabu, 20 April 2016

Adakah Burung Unta / Kasawari Memang Tanam Kepalanya di dalam Tanah?

Pernahkah anda pernah dengar orang cakap bahawa orang menanam kepala mereka dalam pasir? Adakah mereka bermakna bahawa orang yang lain benar-benar menanam kepala mereka dalam situasi sukar dalam tanah dan meliputi ia dengan pasir? Tidak!

Bila orang kata seseorang menanam kepala mereka dalam pasir, ia bermaksud bahawa orang tidak mempedulikan fakta jelas atau menolak untuk menerima nasihat, berharap bahawa hanya menafikan kewujudan satu masalah akan membuat ia pergi.







Metafora popular ini dipercayai telah berasal dengan pemerhatian burung unta yang nampaknya menanam kepala mereka dalam pasir elak pemangsa-pemangsa. Sesetengah orang fikir ini hasil-hasil tingkah laku dari fakta burung unta itu ialah begitu bodoh yang mereka percaya menanam kepala mereka akan membuat mereka tidak kelihatan kepada pemangsa. Dengan kata lain, jika mereka tidak boleh melihat pemangsa, maka pemangsa tidak boleh melihat mereka.



Pakar haiwan , bagaimanapun, akan memberitahu anda yang kepercayaan burung unta itu menanam kepala mereka dalam pasir untuk mengelak pemangsa-pemangsa tidak ada lebih daripada sebuah mitos. Lagipun , jika seekor burung unta menanam kepalanya dalam pasir, ia tidak lama lagi akan meninggal dunia kerana kelemasan. Memandangkan apa kami tahu tentang burung unta, walaupun, ia mudah melihat bagaimana mitos ini mula.


Kejadian yang mula termaktub satu kepercayaan yang mereka menanam kepala mereka datang dari Gaius Plinius Secundus , juga dikenali sebagai Pliny The Elder (AD 23 - AD 79) sarjana Rom yang mencipta idea ensiklopedia. Pliny meluangkan kebanyakan daripada masanya melihat dan merakamkan fenomena alam , termasuk kelakuan atau haiwan liar. Dia satu pengarang hebat dan ahli falsafah yang menulis jilid maklumat tentang alam semula jadi , bagaimanapun, bukan semuanya menjadi benar-benar tepat. Jadi dari mana adakah dia mendapatkan idea-ideanya tentang pengelak masalah? Terdapat beberapa penjelasan berpotensi.

Gaius Plinius Secundus (juga dikenali sebagai Pliny Elder) ialah sarjana Rom yangmenulis tentang burung unta bersembunyi kepala mereka menggelak pengesanan. Dia seorang naturalis besar malah mencipta ensiklopedia, tetapi dia salah di isu satu ini

Burung unta ialah burung  terbesar dan paling berat di dunia. Walaupun ia berdiri tujuh hingga sembilan kaki tinggi dan menimbang sebanyak 350 pound, burung-burung ini mempunyai kepala yang agak kecil. 



Bila bersarang, mereka menggali lubang yang cetek dalam tanah untuk menggunakan sebagai sarang untuk telur-telur mereka. Mereka menggunakan paruh-paruh mereka mengubah kedudukan telur-telur mereka beberapa kali setiap hari. Dari jauh, seekor burung unta condong ke dalam sebuah lubang menukar sebiji telur, dengan mudah kelihatan seperti ia menanam kepalanya dalam pasir!





Mitos ini boleh juga telah dibangun dari beberapa kelakuan burung unta lain. Contohnya, apabila burung unta makan tumbuhan atas tanah, mereka dengan mudah kelihatan seperti mereka telah menanam kepala mereka dalam pasir, terutamanya dari jauh. Begitu juga, burung unta sering berbaring rata di atas tanah apabila mereka merasa tergugat. Dari jauh, semua yang dapat dilihat ialah jasad besar mereka, membawa untuk berfikir bahawa yang lain boleh ditanam.




Burung unta tidak boleh terbang. Badan mereka hanya terlalu besar untuk permit penerbangan. Mereka boleh lari seperti angin! Kaki panjang mereka yang kuat boleh mengekalkan satu kelajuan yang stabil lebih daripada 30 batu sejam, dengan letusan yang singkat sehingga 43 batu per jam. Sayap mereka, manakala tidak berguna untuk penerbangan, tetapi membantu mereka mengekalkan imbangan mereka apabila mereka lari.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...